تبلیغات
قرآن ناطق - اسامی پر معنای غدیر
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
معرفی کتاب

کتابی است مشتمل بر هشتاد حدیث مختصر یا مفصل که در مورد فضایل و آداب عید غدیرگزینش شده است. بخش اول کتاب در خصوص بزرگداشت عید غدیر و ارتباط آن با انبیاء...

امکانات دیگر
روزشمار غدیر


  • پنجمین دوره مسابقه وبلاگ نویسی «ابلاغ غدیر»

    به لطف خداوند متعال و یاری و مدد صاحب غدیر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، و با توکل بر حضرت احدیت و توسل بر حضرات معصومین علی الخصوص اولین مدافع غدیر حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، بر آن شدیم تا حرکتی را در راستای ترویج هرچه بیشتر عید بزرگ غدیر خم ایجاد نماییم ...

    ادامه مطلب ...
  • رمز جاذبه علی علیه السلام

    نقطه های روشن در وجود علی بسیار است اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است ایمان و اخلاص اوست و آن است که به و جذبه الهی داده است. سوده همدانی، بانوی فداکار و دلباخته علی،در مقابل معاویه بر علی درود فرستاد و در وصفش گفت: ...

    ادامه مطلب ...
  • باب علم نبی

    در باب مولی علی(ع) سخن بسیار گفته آمده است و هر اندیشمند توانا و سخنور نامور و هنرمند هنرآوری سعی کرده است به اندازه توش و توان خود نمی از یم اقیانوس کران ناپیدای علی را به کف آرد و انگشتانه ای را از زلال صفات موّاج و نیکویی های سرشار او لبریز نماید

    ادامه مطلب ...
  • علی علیه السلام برترین و مظلوم ترین

    مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام به یک جهت محدود نمی شود و همواره در جهات مختلف، این مظلومیت ساری و جاری بوده است. یکی از این جهات مظلومیت، عدم درک صحیح از معارف و مقاماتی است که پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله اسلام برای آن حضرت علیه السلام برشمرده اند...

    ادامه مطلب ...
  • علی علیه السلام آموزگار وحدت در میان امت

    موقع شناسی و درک شرایط زمان از ویژگی های برجسته ‏ی یک انسان مسلمان متکامل است، که علی (ع) بیشتر از همگان از آن بهره ‏مند بود، و برخوردش با مسائل نشان می‏ دهد که پیوسته اسلام و قرآن را در نظر دارد، و برای حفظ وحدت مسلمانان از هیچ فداکاری و گذشتی فرو گذاری نمی‏ کند، و در این آزمایش سخت ...

    ادامه مطلب ...
جمعه 17 مهر 1394 :: نویسنده : ح-رییعی
http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/527/1580145/ALI_22_small.jpg

روز داورى

«هذا یوم الفصل الذى كنتم توعدون.» امروز، روز جدایى است كه به شما وعده داده شده است.
روز غدیر، روز جدایى حق از باطل است‏. درحقیقت تشبیه غدیر به قیامت است، به عبارت صحیح‏ تر تاویلى ‏از آن است‏. خداوند درباره قیامت مى ‏فرماید: «هذا یومكم الذى كنتم توعدون.» امروز همان روز موعود شماست.
«هذا یوم الفصل الذى كنتم به تكذبون.» امروز همان روز جدایى است كه آن را دروغ مى ‏پنداشتید.

در این تشبیه و تاویل دو نكته وجود دارد:
1- همان گونه كه در روز قیامت‏ حق از باطل جدا مى ‏شود، در روز غدیر نیز فرقه ناجیه كه مومنان به ولایتند و در صراط مستقیم‏ قرار دارند، از دیگر فرقه‏ ها جدا مى‏ شود.
2- همان گونه كه كفار و مشركان، انتظار وقوع قیامت را نداشتند و آن را تحقق ناپذیر مى ‏پنداشتند، دشمنان ولایت نیز انتظار چنین ‏روزى را نداشتند و تصور نمى‏ كردند خداوند جانشینى براى ‏پیامبر (ص) تعیین كند.

روز فرشتگان
«هذا یوم الملاء الاعلى الذى انتم عنه معرضون.» امروز، روز فرشتگان والا مقام است كه شما از آن روى گردانید.
این فقره از خطبه، برگرفته از سخن خداوند است كه فرمود:(لایسمعون الى الملاء الاعلى) آنها نمى ‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم‏ بالا گوش‏ فرا دهند.

به كار بردن این تعبیر بیانگر آن است كه در این روز فرشتگان‏ خدا، به امر الهى، فرود آمدند و چنین ماموریتى را براى‏پیامبر (ص) آوردند. پس از آن نیز، طبق روایت رضوى، در عالم ‏فرشتگان محفل انس برگزار شد. امام رضا (ع) فرمود: و امروز، روزى است كه جبرئیل فرمان مى‏ دهد تا در مقابل بیت‏ المعمور كرسى كرامت گذارده شود. و او بر آن صعود مى ‏كند وفرشتگان پیرامونش گرد مى ‏آیند.
و نیز فرمود: «ان یوم الغدیر فى السماء اشهر منه فى ‏الارض‏»   روز غدیر، در آسمان از زمین مشهورتر است.

روز رهنمون
«هذا یوم الارشاد.» امروز، روز راهنمایى است.
غدیر روزى است كه خداوند به وسیله پیامبر (ص) مردم را به مسیر آینده‏ شان راهنمایى كرد، حقایق را گفت و ولى ‏امر را معرفى كرد. پیامبر (ص) در پایان سخنانش چنین دعا كرد: خدایا! دوستان على(ع)را دوست‏ بدار و دشمنانش را دشمن بدار. محبوب بدار آن كه او را محبوب دارد و مبغوض بدار آن كه او را مبغوض دارد.
پیامبر(ص) با این دعا راه ولایت و مسیر حب و بغض مردم را مشخص ‏فرمود.

روز آزمون
«و یوم محنه ‏العباد.» و روز آزمون بندگان است.
محنت ‏به معناى آزمون است و غدیر روز آزمایش بندگان. روزى كه‏ خداوند ولى و پذیرش ولایتش را وسیله آزمون انسانها قرار داد. هر كه آن را پذیرفت و بدان پایبند بود، از بوته آزمایش سرافراز برون آمد و هر كه آن را رد كرد، با ناكامى و خسران رو به رو شد; زیرا نفى ولایت در حقیقت رها كردن رسالت و ترك توحید است.

روز پیشاهنگان
«یوم الدلیل على الرواد.» «رواد» جمع رائد به معناى پیش قراول است. امام فرمود: غدیر روز دلیل بر رواد است. على (ع) كه خود از پیشگامان در ایمان و اسلام است، این روز و این واقعه را از فضایل خود مى‏ شمارد و مى ‏گوید: روز غدیر دلیلى است‏ بر شناخت پیشگامان. پیشگام در اسلام، پیشگام در ایمان به رسالت، پیشگام در فضایل و بالاخره ‏پیشگام در امامت.

روز هویدا شدن نهان ها
«هذا یوم ابدى خفایا الصدور و مضمرات الامور.» روزى است كه پنهانی هاى قلوب و نادیدنى ‏ها را آشكار كرد.
در این بخش از خطبه، دو احتمال وجود دارد; یكى گوشزد كردن‏ مجدد جریان نفاق، دو رویى و پنهانی هاى مذموم و دیگر آشكار شدن ‏اسرار و پنهانی هاى ممدوح. یعنى روزى كه خداوند راز میان خود و پیامبرش را آشكار كرد. در آن روز پیامبر (ص) سرى را كه خداوند در درون قلبش به ودیعت نهاده بود و از افشاى آن بیمناك بود، آشكار كرد.
روز شناسایى خاصان
«هذا یوم النصوص على اهل الخصوص.» روزى كه به صراحت‏ به معرفى خاصان اقدام شد.
پیامبر مكرم اسلام (ص) ، از آغاز بعثت تا حجه ‏الوداع، بارها بااشاره و كنایه به معرفى على (ع) پرداخته بود. در جریان غدیر، بدون‏ هیچ پرده پوشى و به دور از هرگونه كنایه و اشاره، با صراحت‏ تمام به معرفى على (ع) به عنوان ولى امر پرداخت و راه هرگونه‏ توجیه را بست; چرا كه فرمود: «من كنت مولاه فعلى مولاه‏»
از این رو، امام فرمود: غدیر روز تنصیص است. روز معرفى ‏خاصان (مخصوصان به امامت) با سخن صریح است.

روز انبیا و اوصیا
«هذا یوم شیث، هذا یوم ادریس و هذا یوم یوشع و هذا یوم ‏شمعون.» امروز، روز شیث، ادریس، یوشع و شمعون است.
در این بخش از سخن امام، به تعلق غدیر به برخى از انبیا و اوصیا چون ادریس، شیث، یوشع و شمعون اشاره شده است. در خصوص ‏ادریس، قرآن وى را پیامبر معرفى مى ‏كند: (واذكر فى الكتاب ادریس ‏انه كان صدیقا نبیا); در این كتاب از ادریس یاد آر كه او پیامبرى صدیق است.

شیث‏ بنا به نقل تاریخ، وصى حضرت آدم (ع) بوده، یوشع جانشین‏ حضرت موسى (ع) و شمعون جانشین حضرت عیسى (ع).
امام صادق (ع) در روایتى روز غدیر را متعلق به آدم (پذیرش ‏توبه)، ابراهیم (نجات از آتش)، هارون (جانشینى حضرت موسى)و عیسى (عروج یا...) مى ‏داند. گویا روز غدیر یادآور نقاط حساس نبوت انبیا و وصایت آنها است. از این رو، پیامبر اسلام (ص) نیز در این روز به معرفى ‏على (ع) مبادرت فرمود.

روز آسایش و آسودگى
«هذا یوم الامن و المامون.» قبل از واقعه غدیر، نگرانی هایى درباره آینده اسلام وجود داشت‏ و حتى پیامبر (ص) نیز این نگرانى را ابراز مى ‏كرد; براى نمونه، در حدیث ثقلین و خطبه حجه‏ الوداع فرمود: «فانظروا كیف تخلفونى ‏فى الثقلین‏» ; تامل كنید كه چگونه پس از من با ثقلین (قرآن وعترت) برخورد مى ‏كنید؟
اما پس از جریان غدیر این نگرانى به شادى مبدل مى ‏شود: «الله اكبر على اكمال الدین و اتمام النعمه و رضى الرب برسالتى ‏و الولایه لعلى من بعدى.» خدا بزرگ است. همان خدایى كه آیین خود را كامل و نعمت‏ خود را بر ما تمام كرد و از نبوت و رسالت و ولایت على راضى و خشنود گشت.

على (ع) نیز در همین خطبه فرمود: «واقر عین نبیه و المومنین و التابعین.» چشم پیامبر و مومنان و پیروان را روشن كرد.
افزون بر این، در همان روز آسایش و امنیت پیامبر را تضمین‏ كرد و فرمود: «والله یعصمك من الناس‏»
على (ع) نیز فرمود: «وضمن له عصمته منهم‏» پس از این جهت نیز غدیر روز آسودگى است.

روز گنج پنهان
«هذا یوم اظهار المصون من المكنون.» غدیر روزى است كه آنچه در پنهان نگهدارى مى ‏شد (ولایت) ، آشكار گردید.
تعبیر «المصون من المكنون‏» بیانگر آن است كه حادثه غدیر یك ‏برنامه آنى نبوده، بلکه  پیش از فرا رسیدن این برهه از زمان، در مكنون (صندوق علم الهى) محفوظ بوده است. خداوند آن را بر پیامبرش‏ نازل و در سینه وى به ودیعت نهاد. این امر نهانى سرانجام‏ در غدیر آشكار شد.

روز آشكار شدن رازها
«هذا یوم ابلاء السرائر.» امروز، روز فاش شدن رازهاست.
این كلمات تعبیر دیگرى از همان چیزى است كه قبلا بیان شده ‏بود. در حقیقت امام با توجه به اهمیت این اعلان و اعلام، آن را به ‏چند گونه بیان كرده است: یك بار فرمود: «یوم الایضاح‏» ; بار دیگر فرمود: «یوم ابدى خفایاء لصدور» ; در مرتبه سوم گفت: «اظهار المصون‏» ، و بالاخره در آخر بیان داشت كه: «ابلاء السرائر» روزى كه اسرار درون اعم از كفر و ایمان، بغض و حب، شر و خیر، ریا و اخلاص و... آشكار شد.

این تعبیر نیز برگرفته از وصف قیامت در قرآن است كه‏ فرمود: (یوم تبلى السرائر) در آن روز (قیامت) اسرار آشكار مى ‏شود.
تشبیه روز غدیر با روز قیامت، مى ‏تواند نشان دهنده این باشد كه غدیر نیز چون قیامت اعلان پایان یك دوره و آغاز دوره ‏اى‏ دیگر است. پایان دوره‏ اى از ارشاد (نبوت) و آغاز دوره‏ اى‏ دیگر (امامت).


نویسنده: محمدفاكر میبدى
منبع: موسسه جهانی سبطین



نوع مطلب : غدیر خم، 
برچسب ها : اسامی غدیر، امام علی (ع)، غدیر خم، امامت، ولایت، اهمیت غدیر،

درباره وبلاگ



سری سبز و زبانی سرخ دارم

قلم باشد به کف چون ذوالفقارم

به نفس آرم به عشق ناب مولا

زنم دم از تولی و تبری

علی سر نهان و آشکار است

خدایی ناز شست کردگار است

علی تسبیح و تکبیر و قیام است

علی هم رکعتین و هم سلام است

حمایت می کنیم
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :1
  • آخرین بازدید :