تبلیغات
قرآن ناطق - امام علی (ع) قطب خلافت الهیه
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
معرفی کتاب

کتابی است مشتمل بر هشتاد حدیث مختصر یا مفصل که در مورد فضایل و آداب عید غدیرگزینش شده است. بخش اول کتاب در خصوص بزرگداشت عید غدیر و ارتباط آن با انبیاء...

امکانات دیگر
روزشمار غدیر


  • پنجمین دوره مسابقه وبلاگ نویسی «ابلاغ غدیر»

    به لطف خداوند متعال و یاری و مدد صاحب غدیر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، و با توکل بر حضرت احدیت و توسل بر حضرات معصومین علی الخصوص اولین مدافع غدیر حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، بر آن شدیم تا حرکتی را در راستای ترویج هرچه بیشتر عید بزرگ غدیر خم ایجاد نماییم ...

    ادامه مطلب ...
  • رمز جاذبه علی علیه السلام

    نقطه های روشن در وجود علی بسیار است اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است ایمان و اخلاص اوست و آن است که به و جذبه الهی داده است. سوده همدانی، بانوی فداکار و دلباخته علی،در مقابل معاویه بر علی درود فرستاد و در وصفش گفت: ...

    ادامه مطلب ...
  • باب علم نبی

    در باب مولی علی(ع) سخن بسیار گفته آمده است و هر اندیشمند توانا و سخنور نامور و هنرمند هنرآوری سعی کرده است به اندازه توش و توان خود نمی از یم اقیانوس کران ناپیدای علی را به کف آرد و انگشتانه ای را از زلال صفات موّاج و نیکویی های سرشار او لبریز نماید

    ادامه مطلب ...
  • علی علیه السلام برترین و مظلوم ترین

    مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام به یک جهت محدود نمی شود و همواره در جهات مختلف، این مظلومیت ساری و جاری بوده است. یکی از این جهات مظلومیت، عدم درک صحیح از معارف و مقاماتی است که پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله اسلام برای آن حضرت علیه السلام برشمرده اند...

    ادامه مطلب ...
  • علی علیه السلام آموزگار وحدت در میان امت

    موقع شناسی و درک شرایط زمان از ویژگی های برجسته ‏ی یک انسان مسلمان متکامل است، که علی (ع) بیشتر از همگان از آن بهره ‏مند بود، و برخوردش با مسائل نشان می‏ دهد که پیوسته اسلام و قرآن را در نظر دارد، و برای حفظ وحدت مسلمانان از هیچ فداکاری و گذشتی فرو گذاری نمی‏ کند، و در این آزمایش سخت ...

    ادامه مطلب ...
چهارشنبه 27 آبان 1394 :: نویسنده : ح-رییعی
http://file.mihanblog.com//public/user_data/user_files/527/1580145/ali269.jpg


اما و الله لقد تقمصها فلان و انه لیعلم ان محلی منها محل القطب من الرحا ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر. [1] .
ترجمه: به خدا سوگند او «ابوبکر» ردای خلافت بر تن کرد در حالی که خوب می‏ دانست من در گردش حکومت اسلامی مانند محور سنگ آسیابم او می‏ دانست سیل ها و چشمه های علم از دامن کوهسار وجودم جاری است و مرغان به افکار بلند من راه نتوانند یافت.

اموری که از این سخن مولا استفاده می‏ شود:
الف) علی علیه‏ السلام قطب خلافت الهیه است و محور آسیای خلافت است ایشان تمام شرائط و خصوصیات ولایت امور مسلمین و خلافت رسول الله را دارا بوده و تمام علم الکتاب نزد او بوده هرگز خطائی از او سر نزد و تلقی و دریافت او از حق مستقیم بود.
نکته: رهبری در عرفان مراتبی دارد مرتبه نخست، مقام و رتبه قطبیت است که در هر دوره ‏ای تنها یک نفر در این مقام قرار می ‏گیرد که او را غوث نامند زیرا پناه و فریادرس خلق است. مرتبه بعد مرتبه امامین که به منزله دو وزیر هستند.
یکی صاحب یمین که به اذن قطب در عالم غیب و ملکوت تصرف می‏ کند. یکی صاحب یسار که در عالم ملک و شهادت متصرف است. سپس مرتبه چهارتنان که به منزله چهار صحابه بزرگ می‏ باشند. آنگاه مرتبه هفت‏ تنان است یا ابدال هفتگانه که هر یک مقام قطبی منطقه خاصی را دارند بعد اوصیای دهگانه که به منزله عشره مبشره ‏اند آنگاه مرتبه اولیای دوازده‏ گانه و بعد بیست تن و چهل تن می ‏باشند. [2] .
قطب در راس مخروط سیر عرفانی قرار دارد که عالم بر محور وجود او می‏ گردد.
لاهیجی این مراتب را بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طریق عبدالله ابن مسعود چنین نقل نموده:
واحد همان قطب‏ الاقطاب، غوث اعظم، و افراد سه تن می ‏باشند اوتاد چهار تن هستند. بدلا هفت تن و نجبا چهل تن و نقبا سیصد تن. [3] .
نتیجه: پس علی علیه‏ السلام قطب است مدار همه کارها اوست و در جای دیگری می‏ فرماید و انما انا القطب الرحی تدرو علی و انا بمکانی فاذا فارقته استحار مدارها و اضطراب ثفالها [4] .
من محور سنگ آسیا هستم که باید در محل خود بمانم و همه این امور پیرامون من گردش می کنند اگر من از مرکز ولایت و خلافت دور شوم مدار همه کارها به هم می‏ ریزد و نتیجه آن دگرگون می‏ شود .

علی علیه‏ السلام است که درخت خلافت را بارور می‏ کند. مولانا می ‏گوید امامت و خلافت به جان دیگری احتیاج داشته است.

ب) خود خلفاء می‏ دانستند علی قطب خلافت الهیه است و خلافت حضرت آنچنان بدیهی بود که اشخاص مطلع با شنیدن تصدی شخص دیگری به زمامداری در شگفتی عمیق فرو رفتند.
یعقوبی می ‏گوید: «مهاجرین و انصار، شکی درباره خلافت علی نداشتند.» [5] .
ج) عامل اصلی اینکه همه گروه ها خلافت علی را پس از وفات پیامبر اکرم بدیهی می‏دانسته‏ اند، فضائل و عظمت های بی‏ شمار علی بود که در دوران پیامبر بروز کرده بود و انحصار و تقدم او را بر همگان اثبات کرده بود آنها از پیامبر شنیده بودند که:

لاتسبو ا علیا فانه محسوس فی ذات الله رجمه: به علی ناسزا نگوئید زیرا او شیفته و بی قرار ذات خداوندی است و شنیده بودند که پیامبر فرموده بود انا دار الحکمه و علی بابها. [6] . من خانه حکمتم و علی باب آن خانه.

آری حقیقت علم، و علم حقیقی نزد علی است و با این علم است که ابرهای سنگین جهل و بی‏ خبری کنار زده می‏ شود. این علم است که دقیق ‏ترین حقائق الهی و اسرار معرفت را شامل می‏ شود و کمال اتم و سعادت اکمل را تامین می‏ کند و انسان را به مرتبه کمال می‏ رساند. علی علیه‏ السلام کوه بلند سیل ‏زا می ‏باشد که کمالات از او لبریز است و هیچ اندیشه ‏ای هر اندازه بلند پرواز باشد به افکار بلند حضرت نمی‏ رسد. کسانی که ولایت را به عهده گرفتند به منزله زمینی بودند که اعماقش قطره ‏ای آب نداشت و هرگز برای مردم چشمه‏ سارهای حیات‏ بخش به راه نینداختند.

پی نوشت ها:
1- خطبه سوم نهج البلاغه.

2- مقدمه قیصری بر شرتائیه ابن فارض.
3- شرح گلشن راز، ص 282 محمد لاهیجی، انتشارات کتابخانه محمودی 1337.
4- خطبه 119 .
5- تاریخ یعقوبی ج 2 ص 124 .
6- الغدیر ج 6 ، ص 80 .
منبع:
اسلام- ذبیح مطهری خواه.



نوع مطلب : امام علی (ع)، 
برچسب ها : امام علی (ع)، عرفان، خلافت الهیه،

درباره وبلاگ



سری سبز و زبانی سرخ دارم

قلم باشد به کف چون ذوالفقارم

به نفس آرم به عشق ناب مولا

زنم دم از تولی و تبری

علی سر نهان و آشکار است

خدایی ناز شست کردگار است

علی تسبیح و تکبیر و قیام است

علی هم رکعتین و هم سلام است

حمایت می کنیم
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :1
  • آخرین بازدید :