تبلیغات
قرآن ناطق - امام علی (ع) قطب خلافت الهیه
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
معرفی کتاب

کتابی است مشتمل بر هشتاد حدیث مختصر یا مفصل که در مورد فضایل و آداب عید غدیرگزینش شده است. بخش اول کتاب در خصوص بزرگداشت عید غدیر و ارتباط آن با انبیاء...

امکانات دیگر
روزشمار غدیر


  • رمز جاذبه علی علیه السلام

    نقطه های روشن در وجود علی بسیار است اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است ایمان و اخلاص اوست و آن است که به و جذبه الهی داده است. سوده همدانی، بانوی فداکار و دلباخته علی،در مقابل معاویه بر علی درود فرستاد و در وصفش گفت: ...

    ادامه مطلب ...
  • باب علم نبی

    در باب مولی علی(ع) سخن بسیار گفته آمده است و هر اندیشمند توانا و سخنور نامور و هنرمند هنرآوری سعی کرده است به اندازه توش و توان خود نمی از یم اقیانوس کران ناپیدای علی را به کف آرد و انگشتانه ای را از زلال صفات موّاج و نیکویی های سرشار او لبریز نماید

    ادامه مطلب ...
  • علی علیه السلام برترین و مظلوم ترین

    مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام به یک جهت محدود نمی شود و همواره در جهات مختلف، این مظلومیت ساری و جاری بوده است. یکی از این جهات مظلومیت، عدم درک صحیح از معارف و مقاماتی است که پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله اسلام برای آن حضرت علیه السلام برشمرده اند...

    ادامه مطلب ...
  • علی علیه السلام آموزگار وحدت در میان امت

    موقع شناسی و درک شرایط زمان از ویژگی های برجسته ‏ی یک انسان مسلمان متکامل است، که علی (ع) بیشتر از همگان از آن بهره ‏مند بود، و برخوردش با مسائل نشان می‏ دهد که پیوسته اسلام و قرآن را در نظر دارد، و برای حفظ وحدت مسلمانان از هیچ فداکاری و گذشتی فرو گذاری نمی‏ کند، و در این آزمایش سخت ...

    ادامه مطلب ...
چهارشنبه 27 آبان 1394 :: نویسنده : ح-رییعی
http://file.mihanblog.com//public/user_data/user_files/527/1580145/ali269.jpg


اما و الله لقد تقمصها فلان و انه لیعلم ان محلی منها محل القطب من الرحا ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر. [1] .
ترجمه: به خدا سوگند او «ابوبکر» ردای خلافت بر تن کرد در حالی که خوب می‏ دانست من در گردش حکومت اسلامی مانند محور سنگ آسیابم او می‏ دانست سیل ها و چشمه های علم از دامن کوهسار وجودم جاری است و مرغان به افکار بلند من راه نتوانند یافت.

اموری که از این سخن مولا استفاده می‏ شود:
الف) علی علیه‏ السلام قطب خلافت الهیه است و محور آسیای خلافت است ایشان تمام شرائط و خصوصیات ولایت امور مسلمین و خلافت رسول الله را دارا بوده و تمام علم الکتاب نزد او بوده هرگز خطائی از او سر نزد و تلقی و دریافت او از حق مستقیم بود.
نکته: رهبری در عرفان مراتبی دارد مرتبه نخست، مقام و رتبه قطبیت است که در هر دوره ‏ای تنها یک نفر در این مقام قرار می ‏گیرد که او را غوث نامند زیرا پناه و فریادرس خلق است. مرتبه بعد مرتبه امامین که به منزله دو وزیر هستند.
یکی صاحب یمین که به اذن قطب در عالم غیب و ملکوت تصرف می‏ کند. یکی صاحب یسار که در عالم ملک و شهادت متصرف است. سپس مرتبه چهارتنان که به منزله چهار صحابه بزرگ می‏ باشند. آنگاه مرتبه هفت‏ تنان است یا ابدال هفتگانه که هر یک مقام قطبی منطقه خاصی را دارند بعد اوصیای دهگانه که به منزله عشره مبشره ‏اند آنگاه مرتبه اولیای دوازده‏ گانه و بعد بیست تن و چهل تن می ‏باشند. [2] .
قطب در راس مخروط سیر عرفانی قرار دارد که عالم بر محور وجود او می‏ گردد.
لاهیجی این مراتب را بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طریق عبدالله ابن مسعود چنین نقل نموده:
واحد همان قطب‏ الاقطاب، غوث اعظم، و افراد سه تن می ‏باشند اوتاد چهار تن هستند. بدلا هفت تن و نجبا چهل تن و نقبا سیصد تن. [3] .
نتیجه: پس علی علیه‏ السلام قطب است مدار همه کارها اوست و در جای دیگری می‏ فرماید و انما انا القطب الرحی تدرو علی و انا بمکانی فاذا فارقته استحار مدارها و اضطراب ثفالها [4] .
من محور سنگ آسیا هستم که باید در محل خود بمانم و همه این امور پیرامون من گردش می کنند اگر من از مرکز ولایت و خلافت دور شوم مدار همه کارها به هم می‏ ریزد و نتیجه آن دگرگون می‏ شود .

علی علیه‏ السلام است که درخت خلافت را بارور می‏ کند. مولانا می ‏گوید امامت و خلافت به جان دیگری احتیاج داشته است.

ب) خود خلفاء می‏ دانستند علی قطب خلافت الهیه است و خلافت حضرت آنچنان بدیهی بود که اشخاص مطلع با شنیدن تصدی شخص دیگری به زمامداری در شگفتی عمیق فرو رفتند.
یعقوبی می ‏گوید: «مهاجرین و انصار، شکی درباره خلافت علی نداشتند.» [5] .
ج) عامل اصلی اینکه همه گروه ها خلافت علی را پس از وفات پیامبر اکرم بدیهی می‏دانسته‏ اند، فضائل و عظمت های بی‏ شمار علی بود که در دوران پیامبر بروز کرده بود و انحصار و تقدم او را بر همگان اثبات کرده بود آنها از پیامبر شنیده بودند که:

لاتسبو ا علیا فانه محسوس فی ذات الله رجمه: به علی ناسزا نگوئید زیرا او شیفته و بی قرار ذات خداوندی است و شنیده بودند که پیامبر فرموده بود انا دار الحکمه و علی بابها. [6] . من خانه حکمتم و علی باب آن خانه.

آری حقیقت علم، و علم حقیقی نزد علی است و با این علم است که ابرهای سنگین جهل و بی‏ خبری کنار زده می‏ شود. این علم است که دقیق ‏ترین حقائق الهی و اسرار معرفت را شامل می‏ شود و کمال اتم و سعادت اکمل را تامین می‏ کند و انسان را به مرتبه کمال می‏ رساند. علی علیه‏ السلام کوه بلند سیل ‏زا می ‏باشد که کمالات از او لبریز است و هیچ اندیشه ‏ای هر اندازه بلند پرواز باشد به افکار بلند حضرت نمی‏ رسد. کسانی که ولایت را به عهده گرفتند به منزله زمینی بودند که اعماقش قطره ‏ای آب نداشت و هرگز برای مردم چشمه‏ سارهای حیات‏ بخش به راه نینداختند.

پی نوشت ها:
1- خطبه سوم نهج البلاغه.

2- مقدمه قیصری بر شرتائیه ابن فارض.
3- شرح گلشن راز، ص 282 محمد لاهیجی، انتشارات کتابخانه محمودی 1337.
4- خطبه 119 .
5- تاریخ یعقوبی ج 2 ص 124 .
6- الغدیر ج 6 ، ص 80 .
منبع:
اسلام- ذبیح مطهری خواه.



نوع مطلب : امام علی (ع)، 
برچسب ها : امام علی (ع)، عرفان، خلافت الهیه،

درباره وبلاگ



سری سبز و زبانی سرخ دارم

قلم باشد به کف چون ذوالفقارم

به نفس آرم به عشق ناب مولا

زنم دم از تولی و تبری

علی سر نهان و آشکار است

خدایی ناز شست کردگار است

علی تسبیح و تکبیر و قیام است

علی هم رکعتین و هم سلام است

ابلــاغ غدیـــر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :1
  • آخرین بازدید :